Loading

wait a moment

Skład DTP – profesjonalne przygotowanie do druku – krok po kroku

Skład DTP - profesjonalne przygotowanie do druku - krok po kroku

DTP (desk publishing) jest szeregiem czynności przygotowujących tekst do druku. Oznacza to, że DTP dotyczy nie tylko fazy projektowej, ale również zarządzania pracą grupową (naświetlarkami czy maszynami drukarskimi). Profesjonalne przygotowanie tekstu do druku nie jest sprawą prostą i pierwsze kilka podejść może być dość pracochłonne.

Jak powinno wyglądać przygotowanie pliku do druku krok po kroku, oto kolejność działań:

Wybór techniki druku

To na jaki druk się decydujemy zależy po pierwsze od charakteru druku, a po drugie ilości jego kopii. Dla kilku kopi, będziemy się decydować na druk cyfrowy, dla dużych formatów w pojedynczych egzemplarzach, najpewniej będziemy mieć do czynienia z drukiem pigmentowym z plotera.

Format i rozdzielczość

Im bardziej typowy format, tym niższa cena druku, bo mamy mniej nieużytków czyli niewykorzystanego papieru. W przypadku formatów nietypowych jak koła czy inne kształty, konieczne będzie przygotowanie sztancy do cięcia papieru i oczywiście podniesie to koszty produkcji. Ściśle powiązana z formatem jest też rozdzielczość. W drukach małego formatu jak wizytówki, rozdzielczość na poziomie 300 dpi jest w porządku.

W przypadku formatów dużych, gdzie obraz oglądany jest nie z bardzo bliska, ale pewnej odległości dpi może być nawet niższe niż 150. Jeśli chodzi o format warto pamiętać jedynie, że: format docelowy to format netto, zaś format ze spadami – format brutto.

Kolory w projekcie

Zawsze przygotowując plik do druku należy pamiętać o zaznaczeniu przestrzeni kolorów CMYK i określeniu profili kolorów, czyli zapewnieniu sobie, że kolory w druku będą prawie identyczne do tych, które widać na ekranie. CMYK to nic innego jak zbiór kolorów farb drukarskich, można powiedzieć, że podstawowych, które wykorzystywane są w przypadku poligrafii (druk wielobarwny) oraz w przypadku wielu metod bardzo pokrewnych.

Rozwinięcie skrótu wygląda następująco – metodach pokrewnych C=cyjan, M=magenta, Y=yellow i K= key color, czyli black. Oczywiście wiele zależy nie tylko od ustawień komputera i programu graficznego, ale od typu papieru, na jakim wydruk zostanie wykonany.

Spady

To obszar zadrukowany, wychodzący poza format docelowy, który gwarantuje, że po docięciu nie będzie się odznaczał niezadrukowany brzeg strony. Spady określa się na 2 lub 3 mm (o tyle jest większy format z każdej docinanej strony). Jeśli obszar zadruku nie dochodzi do brzegów spady można określić na poziomie 0 mm. Jednak zwykle bezpieczne będzie dodać 3 mm do każdego brzegu strony.

W przypadku formatu A4 (210×297 mm), po dodaniu takich spadów otrzymamy 216×303 mm i tu oczywiście z zapisie pliku niezwykle ważne będzie czy program, w którym pracujemy automatycznie tworzy format brutto pliku.

Nafarbienie

To suma użytych składowych w kolorze przy założeniu, że typowy druk to cztery kolory CMYK i każdy można ustawić w przedziale od 1 do 100. Składowa poszczególnych liter CMYK daje nam całkowite nafarbienie. To ważne z uwagi na materiały na jakich druki się wykonuje i tak dla papieru gazetowego limit nafarbień to 240%, zaś dla papieru powlekanego od 300 do 340%.

Oczywiście tu ma znaczenie czy korzystamy z druku offsetowego, gdzie te limity są inne i jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, warto jest skonsultować się z drukarnią.

Papier

Dobranie go może wpłynąć nad wydrukowane kolory. Ogólnie papiery podzielić można na powlekane, niepowlekane i specjalne. Najlepiej eksponują kolory papiery powlekane (zarówno matowe jak i błyszczące oraz satynowe). Papiery niepowlekane wchłaniają więcej farby, dlatego w wydruku na papierze kolory mogą być lekko przygaszone.

Także kolor papieru ma ogromne znacznie, w końcu nawet wśród bieli można wyróżnić biel śnieżną, kremową lub delikatnie szarą. A przecież niektóre wydruki mogą odbywać się wyłącznie na papierach o ściśle określonej grubości. Jeśli chodzi o wydruki na papierach niestandardowych, zanim jeszcze wyślemy projekt w PDF do drukarni, skonsultujmy szczegółowo czy będzie on wyglądał tak, jak sobie tego życzymy.

Z drukarnią warto też skonsultować minimalne wielkości fontów, jeśli nie są one drukowane na białym tle. A propos tekstu, warto mieć na uwadze fakt, że po zakończeniu prac nad projektem od razu zmieniamy teksty na krzywe.

Dowiedz się Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *