Zaplanowanie skutecznego procesu logistycznego to duże wyzwanie. Dziś skupiamy się na jednym z aspektów, o którym należy zdecydować, organizując transport na terenie kraju i za granicą.
Transport krajowy i międzynarodowy – nie tylko przewóz z punktu A do punktu B
Wielu osobom może się wydawać, że realizacja usług spedycyjnych to po prostu zadbanie o to, żeby pojazd, przewożący dobra, trafił bez problemu ze startu do mety. Logistyka transportowa jest jednak dużo bardziej skomplikowanym i zniuansowanym procesem, a rzetelni spedytorzy, tacy jak np. Grupa Transportowa, codziennie muszą wykazywać się doświadczeniem i doskonałą znajomością branży. Wyzwaniem jest to, żeby odpowiedni sposób (model) dopasować do sposobu działania obsługiwanej firmy. Tylko wtedy można rzeczywiście zadbać o wysoką sprawność i wydajność działań.
Logistyka transportowa – podstawowe modele transportowe
Modele wahadłowe
Wyróżniamy model wahadłowy oraz wahadłowy ciągły. W pierwszym przypadku pojazd przemieszcza się tylko między punktem A a punktem B. Towar zostaje dostarczony, a następnie kierowca wraca z pustą naczepą. Z modelu można skorzystać, jeśli towar ma trafiać do stałych odbiorców. Z kolei w wariancie wahadłowym ciągłym wykorzystuje się trzy naczepy. Z pomocą pierwszej, wypełnionej, towar trafia do punktu B. Następnie kierowca, zamiast czekać na jej rozładunek, odbiera pustą naczepę, z którą wraca do punktu A. Tam oczekuje już na niego nowa, wypełniona naczepa.
Model sztafety
Towar, niczym sztafeta, przekazywany jest z rąk do rąk, tzn. z jednego punktu przeładunkowego do drugiego. W takim procesie nierzadko wykorzystuje się różne środki transportu. Dość często to jedyny model, który da się wykorzystać, gdy towar ma być przewieziony na bardzo duże odległości.
Model obwodowy
Najczęściej korzystają z niego przedsiębiorstwa działające w branży kurierskiej. Aby oszczędzić czas i energię, którą pożytkuje się na wielokrotny załadunek i rozładunek, wszystkie produkty ładuje się za jednym razem. Kolejnym krokiem jest rozwożenie dóbr do poszczególnych odbiorców. Warto jednak pamiętać, że metoda ma swoje ograniczenia – nie sprawdzi się, jeśli planujemy rozwozić ładunki wielkogabarytowe.
Model promienisty
W tym modelu w danym momencie przewożony jest tylko jeden towar. Oznacza to, że gdy zostanie on dostarczony, pojazd wraca do miejsca załadunku, by zająć się kolejnym towarem.